coachingsmethoden

Er bestaan waanzinnig veel coachingsmethoden, vaak ontwikkeld door ervaren psychologen, die tijdens coachingsgesprekken in verschillende combinaties gebruikt kunnen worden. Deze methoden dienen vooral het doel om verschillende ideeën, interpretaties en perspectieven zo zuiver mogelijk waar te kunnen nemen en daarover doeltreffend te kunnen communiceren.

METHODIEK EN TECHNIEK

Een greep uit de coach methodieken en technieken die ik inzet om jou te helpen.

Wil je weten wat je sterke en zwakke punten zijn en wil je conflicten kunnen analyseren om tot een oplossing te komen? Dan kan inzicht in je kernkwaliteiten en kernkwadranten je goed helpen. Daniel Ofman heeft hiervoor de methodiek Kernkwadrant van Ofman ontwikkeld. Het is een methodiek die je leert je eigen kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën ontdekken én die van anderen. In het kwadrant wordt de onderlinge samenhang tussen de vier onderdelen van de methode zichtbaar. Het model geeft geen beschrijving van een persoonlijkheids-type. Het is geen test. Alles wat er uit het model komt, is gebaseerd op jouw eigen praktijkervaring.

NLP omvat kort samengevat een hoeveelheid methoden en technieken die je helpen je blokkades en belemmerende overtuigingen aan te pakken, zodat gedragsverandering mogelijk wordt. Met NLP word je gestimuleerd in het denken in oplossingen die aansluiten bij bij je projectie en beleving van de werkelijkheid. NLP heeft een praktische benadering: als het werkt, dan werkt het. De grondleggers zijn Richard Bandler en John Grinder.

Om te achterhalen wat werkte bestudeerden Richard Bandler en John Grinder zeer succesvolle psychotherapeuten. Ze probeerden hun succesaanpak te modelleren. Het ging hen daarbij vooral om het signaleren van mogelijke oplossingen voor problemen en het feit dat iedereen kan leren wat een ander kan. Je kunt dus met NLP actief nieuwe strategieën aanleren door te denken in oplossingen, gebruikmakend van je eigen projectie.

De theorie van Rationele Effectiviteits Training (RET) stelt dat onze gedachten en overtuigingen onze emotionele reacties sturen. Wat je meemaakt zorgt dus niet voor je emoties, maar wel je gedachtes over die situatie. De manier waarop je op gebeurtenissen reageert, is namelijk niet universeel. Integendeel, je interpreteert de situatie hoe die zou moeten zijn, gegeven de situatie. Vanuit je eigen opvattingen, ideeën, verlangens, wensen en eisen. Je bent je wellicht niet altijd bewust van deze cognitieve gedachten, maar ze beïnvloeden wel sterk je gedrag.

Met Rationele Effectiviteits Training (RET) kun je meer grip te krijgen op je (ongewenste) gedrag of emoties en ze ombuigen naar meer effectief gedrag of effectieve emoties.

Het is een krachtige methode als je veel last ervaart, frustratie, emotie of onmacht bij bepaalde situaties. Kortom, RET leert je nieuwe, meer helpende gedachten te vinden en die te verankeren.

Ons leven kent van jongs af aan vele systemen. De familiesystemen van onze vader en moeder en de verbinding tussen die systemen blijken vaak grote invloed te hebben op ons huidige functioneren. Daarnaast maken we deel uit van andere (maatschappelijke) systemen zoals onze school, een team, een vereniging en organisaties.

Hoezeer je jezelf ook ontwikkelt vanuit hedendaagse modellen van psychologie, soms lijkt er een soort onzichtbare kracht aanwezig te zijn die ervoor zorgt dat we steeds weer in dezelfde valkuilen lopen. Systemisch Werk heeft als doel deze verborgen belemmeringen zichtbaar te maken. Middels een opstelling, vaak ook door bewustwording van systemische dynamieken, wordt de verborgen kracht van de onderlinge verhoudingen zichtbaar en voelbaar. De ervaring hierin is leidend.

Voice Dialogue gaat uit van het idee dat je als mens uit verschillende kanten, delen of subpersonen bestaat. Deze subpersonen kijken allemaal met andere ogen naar de wereld. Ze houden er verschillende gewoonten op na en hebben anderen gevoelens en gedachten. Je denkt misschien dat jij het bent die je leven leidt en dat je keuzevrijheid hebt, maar eigenlijk word je leven geleid door die ikken die in jou het hoogste woord voeren: je primaire subpersonen. Zij bepalen voor een groot deel je gedrag en hoe anderen mensen je zien.

Voice Dialogue is een verrassende, avontuurlijke en niet oordelende methode die vaak leidt tot diepgaande inzichten en blijvende resultaten. Het leert je jezelf beter te managen en je keuzevrijheid te vergroten. Het Amerikaanse therapeutenechtpaar Hal en Sidra Stone is de grondlegger van deze manier van werken. Je gaat daarbij niet op zoek gaat naar wat er ‘fout’ is en verbeterd moet worden maar naar wat en hoe het ís.

Provocatief coachen is een onorthodoxe, intuïtieve, speelse en dus liefdevolle manier van mensen begeleiden. Misschien werkt het woord ‘provocatief’ direct weerstand of protest in je op?! Dan is dat mooi, want dat was ook precies de bedoeling van Frank Farrelly, de grondlegger van de provocatieve therapie, waar provocatief coachen uit voortgekomen is. Hij wilde niet voor niets zijn manier van werken aanvankelijk protesttherapie noemen. Protest doet je (veer)kracht, creativiteit en autonomie namelijk toenemen en dat zijn belangrijke doelstellingen van coaching. Je komt als vanzelf in beweging en ontdekt je eigen waarheid. De Nederlandse psychologen Jaap Hollander en Jeffrey Wijnberg hebben provocatief coachen overdraagbaar gemaakt door Frank Farrelly te observeren (modelleren) en te beschrijven wat hij doet.

Deze vorm van aandachtstraining helpt onder meer bij het verminderen van stress en het verhogen van je concentratie. Mindfullness helpt je bewuster te leven en op een realistische manier te kijken naar wat er in je leven gebeurt. Je ziet wat er is, zonder de gebeurtenis op te blazen of juist bagatelliseren. Je leert negatieve ervaringen en gedachten bewust te zien, zonder dat ze je volledig uit het lood slaan. Het kan onderdeel zijn van MBSR (op mindfulness gebaseerde Stress Reduction) of bij MBCT (op mindfulness gebaseerde Cognitieve Therapie).

The Work van Byron Katie is een praktische, eenvoudige en effectieve methode die je leert je stressvolle gedachten te herkennen, te onderzoeken en niet automatisch voor waar aan te nemen. Je ervaart wat de overtuiging met jouw beleving doet en je kunt hierdoor een andere keuze maken. The Work werkt om 4 centrale vragen en omkeringen die je nodig hebt om stressvolle gedachten te onderzoeken en te kiezen voor het gedrag dat bij jou past.

  • Is het waar?
  • Kun je absoluut weten dat het waar is?
  • Hoe reageer je, wat gebeurt er wanneer je die gedachte gelooft?
  • Wie zou je zijn zonder de gedachte?

De Maskermaker gaat over het werken met de Maskers ontwikkeld door Willem Reich. Deze Psychoanaliticus ontwikkelde, als vriend van Freud, de karakerstructuren. HIerbij heeft hij inzichtelijk gemaakt hoe mensen hun maskers maken en hoe deze maskerstructuren waarneembaar zijn in het lichaam en de energiehuishouding. Hierbij staan potentie, kwaliteit en valkuilen, vaardigheden en taken in het leven centraal. Diverse levensthema’s spelen rondom verschillende maskers en in coaching werken we hiermee zodat er meer evenwicht ontstaat. hierbij wordt er gebruik gemaakt van systeemdynamieken en bindingen zoals bekend in Systemisch Werken. Er wordt veel gewerkt met lichaamswerk en energtisch werk en interventies.